Home

Financiële gevolgen coronacrisis

Toelichting

Inkomstenderving/onvermijdelijke kosten

Inkomstenderving leges – publiekszaken: € -135.000
Vanwege de coronacrisis is het minder druk op de afdeling Publiekszaken, wat leidt tot minder legesinkomsten. We gaan ervan uit dat, als de beperkingen per 1 september worden opgeheven, een deel van de inkomsten alsnog gehaald gaat worden. Daarvoor worden wel extra kosten gemaakt. Hiermee is rekening gehouden in de opgenomen bedragen.

Derving legesinkomsten veiligheid: € -210.000
Doordat evenementen zijn geannuleerd, zijn er minder aanvragen en dus lagere legesinkomsten uit evenementen en horeca.  Daarnaast zullen losse standplaatsen en objecten niet of minder vergund gaan worden en de bijbehorende legesopbrengsten eveneens lager zijn dan begroot. We verwachten tot 1 september € 210.000 aan inkomsten mis te lopen.

Extra kosten VRGZ   : € pm
De VRGZ zal dit jaar mogelijk hogere kosten hebben door de coronacrisis. We gaan ervan uit dat deze extra kosten worden gecompenseerd door het Rijk. Voor zover dit niet het geval is, zal een hoger saldo bij de deelnemende gemeenten in rekening worden gebracht.

Afname toeristenbelasting: € -500.000
Als gevolg van de maatregelen verwachten we een afname van de toeristenbelasting met € 500.000.

Niet doorgaan van (zomer)kermis: € -20.000
Het niet doorgaan van de zomerkermis betekent een inkomstenderving van € 20.000. Mocht de najaarskermis niet doorgaan dan betekent dit een aanvullende inkomstenderving van € 290.000.

Vierdaagse en Vierdaagsefeesten: € pm
De Vierdaagsefeesten en de Vierdaagse gaan niet door. De gemeente Nijmegen spant zich – samen met de stichtingen – maximaal in om goede oplossingen te vinden voor alle betrokken partijen en deelnemers. Zo verlenen wij de subsidie 2020 om te voorkomen dat de stichtingen in directe financiële problemen komen, zijn wij betrokken bij het vinden van de juiste oplossingen voor de deelnemers en blijven wij in gesprek over de toekomst.  
Voor de gemeentebegroting is de financiële impact niet erg groot. De financiële pijn zit met name bij de horecapartijen in de stad, de onderaannemers van de organisatoren en beide stichtingen.

Extra kosten GGD: € pm
Een eerste indicatie vanuit de GGD is dat de meerkosten voor de gemeente Nijmegen € 350.000 per maand bedragen (tot 1 september een nadeel van 1,9 miljoen euro). Het gaat hier vooral om hogere personele en materiële kosten waarbij rekening is gehouden met een hoger ziekteverzuimpercentage. Ook heeft de GGD een acquisitiedoelstelling in de begroting die nu niet gehaald gaat worden en is er op onderdelen sprake van uitgestelde zorg. Een deel van deze kosten zal vergoed gaan worden door het Rijk. Voor de extra kosten die niet door het Rijk vergoed gaan worden, zal de GGD een begrotingswijziging voorleggen aan de gemeenten. Dit kan echter pas nadat er voldoende inzicht is in de ontwikkelingen, gevolgen en regelingen die al dan niet beschikbaar gesteld worden door de rijksoverheid. Daarnaast zal de GGD een beroep doen op gemeente als het gaat om het niet (geheel) leveren van de afgesproken prestaties voor de uniforme taken vanwege de coronacrisis.

Doorbetalen zorgaanbieders: € pm
We volgen de VNG-richtlijn voor het bieden van financiële zekerheid aan de zorginstellingen zodat de continuïteit van het zorglandschap geborgd is. Dit betekent het volgende:

  • Meerkosten als gevolg van de coronacrisis worden vergoed;
  • We betalen door ook als de zorg vanwege corona op een andere manier wordt verleend;
  • We betalen door ook als de geleverde zorg vanwege corona minder is.

Het Rijk heeft aangegeven extra kosten die hieruit voorvloeien te compenseren, maar de manier waarop is op dit moment nog onduidelijk, net zoals de manier waarop we deze kosten moeten verantwoorden. Mogelijk lopen we hier dus financieel risico. De omvang van dit financiële risico is op dit moment nog niet in te schatten.

Niet innen eigen bijdragen WMO: € pm
Minister De Jonge van VWS heeft besloten dat in verband met de coronacrisis de eigen bijdrage voor in ieder geval de maanden april en mei collectief niet worden geïnd. Dit geldt voor alle Wmo-cliënten behalve de cliënten voor de voorzieningen beschermd wonen intramuraal en opvang. Voor Nijmegen betekent dit minder opbrengsten van zo'n 0,2 miljoen euro. Het gaat om zo'n 0,1 miljoen euro per maand; mocht dit tot einde van het jaar gelden, dan verwachten we een nadeel van ongeveer 0,9 miljoen euro vanwege minder te innen eigen bijdragen (periode april-december). Er komt compensatie van het Rijk; omvang is nog niet bekend.

Extra zorgvraag na corona: € pm
Na de coronacrisis volgt mogelijk een boeggolf vanwege uitgestelde zorgvraag. Dit hangt af van de zorgsoort en moet nog nader in beeld worden gebracht.

Extra inzet voor daklozen: € pm
Voor extra dagopvang en het spreiden van de opvang wordt 0,5 miljoen euro aan extra kosten gemaakt. Hiervoor is compensatie van het Rijk.

Respijtzorg, ondersteuning mantelzorg: € pm
Mantelzorgers hebben het moeilijk, maar er wordt weinig gebruik gemaakt van respijtzorg vanwege corona. Na corona hebben we mogelijk te maken met overbelaste mantelzorgers.

Huurinkomsten wijkaccommodaties (losse en vaste verhuur): € -150.000
De wijkaccommodaties zijn gedeeltelijk of volledig gesloten. Huurders die een losse zaal hebben gehuurd, krijgen restitutie omdat de activiteit niet heeft plaatsgevonden. Dit betreft over de periode tot en met augustus € 120.000 tot € 180.000 inkomstenderving. Als de maatregelen verlengd worden tot en met einde van het jaar dan is het extra financieel effect € 120.000 tot € 180.000.
Per maand is er € 75.000 aan inkomstenderving van permanente huurders. De permanente huurders kunnen op aanvraag uitstel van betaling krijgen tot en met 31 augustus 2020. Bij verzoeken omtrent kwijtschelding en/of huurkorting wordt er een probleemanalyse opgesteld waarmee er gemeente breed keuzes gemaakt kunnen worden. Veel van deze permanente huurders ontvangen subsidie van de gemeente of het Rijk. We zien hierdoor weinig aanvullende verzoeken bij de permanente huurders in de wijkaccommodaties.

Inkomstenderving Exploitatie horeca wijkaccommodaties: € -50.000
De wijkaccommodaties zijn gedeeltelijk of volledig gesloten door de coronacrisis, dit heeft ook effect op de exploitaties van de horeca. Indien de wijkaccommodaties tot eind september gesloten zijn dan is er naar verwachting een exploitatietekort horeca van € 40.000 tot €60.000 over die periode. Als de maatregelen verlengd worden tot en met einde van het jaar dan is het extra financieel effect € 30.000 tot € 40.000.

Bijstand zelfstandigen: € pm
We maken extra kosten voor bijstand aan zelfstandigen. We verwachten dat de compensatie vanuit het Rijk voldoende zal zijn, is dit niet het geval, dan kan hier een tekort ontstaan.

Woonkostentoeslag: € pm
We hebben vanwege de coronacrisis de regels rondom het toekennen van woonkostentoeslag versoepeld. Dit brengt extra kosten met zich mee. De omvang kunnen we nu nog niet inschatten.

Garantstelling laptops scholen: € pm
We werden geconfronteerd met gezinnen waar geen digitale devices aanwezig waren om thuisonderwijs te kunnen volgen. We hebben daarom besloten garant te staan voor extra kosten die ouders c.q. het onderwijs hiervoor moesten maken tot een maximaal bedrag van € 50.000. De landelijke regeling, de regeling van St. Leergeld zijn hiervoor voorliggend.

Parkeerinkomsten   : € -3,0 miljoen
Door de coronacrisis zijn er veel minder bezoekers in de binnenstad die gebruik maken van parkeren op straat of in de parkeergarages. We lopen daardoor inkomsten mis. Als de beperkingen voortduren tot 1 september dan gaat het daarbij om naar schatting 3 miljoen euro. Een deel hiervan verwachten we weer in te lopen op het moment dat de coronacrisis voorbij is.
Indien de huidige maatregelen tot en met 31 december zullen plaatsvinden, dan lopen de totale parkeerinkomsten terug met naar schatting 7 miljoen euro. Hierin is het effect van seizoensinvloeden verwerkt.

Huurinkomsten vastgoed: € pm
In totaal heeft het bureau Vastgoed voor in totaal 1 miljoen euro huurinkomsten per maand. Op aanvraag wordt er nu uitstel van betaling gegeven tot en met 31 augustus 2020. Hier wordt door diverse partijen gebruik van gemaakt. Bij verzoeken omtrent kwijtschelding en/of huurkorting wordt er een probleemanalyse opgesteld.

Derving havengelden door annulering cruisevaart: € -75.000
Door het inreisverbod zijn er inmiddels 300 ligplaatsen voor cruisevaart geannuleerd. Dit betekent een inkomstenderving van havengelden van circa € 75.000. Als de beperkingen tot en met december aanhouden, verwachten we € 155.000 aan gederfde inkomsten. Mogelijk dat cruises vanuit de Europese markt nog doorgang kunnen vinden dit jaar, wellicht met een beperking van het aantal passagiers.

Milieustraten: € -100.000
Doordat veel meer mensen dan normaal thuis zijn, zien we een toename in de stortingen bij de milieustraten. Met name als de lockdown erg lang gaat duren kan het tot substantiële meerkosten leiden. Mensen gaan dan thuis klussen doen die ze al jarenlang op het oog hadden maar eerder nooit aan toe kwamen en nu wel. Als geheel is het effect hiervan niet te voorspellen, maar een extra hoeveelheid van 1.000 ton (tot 1 september) tot 1.500 ton (tot 1 december) grof afval op de milieustraat leidt tot een bedrag van circa € 100.000 tot € 150.000 aan extra verwerkingskosten. Dit zijn dan onvermijdelijke meerkosten.

Huis aan huis inzameling: € -80.000
Omdat mensen thuis zijn, lijkt er een toename te zijn in de hoeveelheid (rest)afval. De gegevens zijn nog te pril om te zien of dit effect daadwerkelijk optreedt en wat de precieze omvang hiervan dan is. Een toename van 10% van de hoeveelheid restafval zou corresponderen met circa 100 ton restafval per maand en een bedrag van € 13.000 aan extra verwerkingskosten per maand. Voor de periode tot 1 maart tot 1 september zou het dan gaan om € 78.000 en in geval van 1 maart tot 1 december om € 117.000 aan extra verwerkingskosten. Deze kosten zijn (als dit effect daadwerkelijk optreedt en doorzet) onvermijdelijk.

Recycling plastic verpakkingsafval: € pm
Ook in de recycling van verpakkingen kan het coronavirus zorgen voor onzekerheid. De bedrijven die gerecycled kunststof kopen van recyclers produceren veel minder. Recyclers kunnen daardoor moeilijker hun kunststof kwijt – en dus ook niet meer verwerken, doordat de afzetmarkt stagneert. Dit kan grote gevolgen hebben voor de gehele recyclingketen van het plastic verpakkingsafval. Een worst-case scenario zou zijn dat gemeenten inderdaad hun plastic+ afval niet meer kunnen aanleveren voor recycling maar deze stroom moeten laten verbranden. Voor een periode van 4 maanden (1 mei – 1 september) gaat het dan om circa 1.800 ton en over de periode van 1 april – 1 december om 3.150 ton. Ingeval we deze tonnen zouden moeten verbranden is daar een kostenpost mee gemoeid van 0,72 miljoen euro respectievelijk 1,26 miljoen euro (dit is op basis van € 400,- per ton aan gederfde inkomsten en verbrandingskosten). Deze kosten zouden in principe conform contractuele afspraken niet voor rekening dienen te komen van de gemeenten maar voor de verpakkingsindustrie die verantwoordelijk is voor de verwerking van het plastic afval. Omdat het zich op landelijk niveau handelt om vele tientallen miljoenen aan schade ligt hier desondanks een risico voor de gemeenten.

Textiel: € pm
De afzetmarkt van textiel kent een sterk internationaal karakter. Textiel is dan ook een van de stromen waarbij stagnatie van de afzet nu reeds een probleem vormt, omdat de vraag naar herbruikbare kleding is stilgevallen en verkooppunten van tweedehandskleding gesloten zijn. Bovendien is het sorteerwerk van textiel grotendeels een handmatige activiteit waarbij veel mensen worden ingezet waaraan in de huidige situatie erg lastig uitvoering is te geven. Als gevolg hiervan ontvangen gemeenten sinds 1 april geen vergoeding voor aangeleverd textiel. Bij blijvende toestroom dreigt het textiel zelfs verbrand te moeten worden. Aan bewoners van Nijmegen en de regiogemeenten is daarom via de media het verzoek gedaan om textiel vooralsnog in huis te houden. Indien bewoners hier volledig gehoor aan geven hebben gemeenten weliswaar een inkomstenderving, maar zal deze misgelopen geldstroom op een later moment als de textielmarkt weer functioneert alsnog worden ontvangen. Ingeval bewoners zich daar echter niet aan houden én we het ingezamelde textiel zouden moeten verbranden is er over de periode 1 april tot 1 september een risico van € 140.000 aan meerkosten (op basis van 250 ton textiel á € 570 per ton) en over de periode 1 april tot 1 december een bedrag van € 225.000 aan meerkosten (op basis van 400 ton á € 570 per ton).

Meld en herstelmeldingen: € -40.000
We constateren een forse toename van het aantal meldingen via de Meld en herstelapp.
Dit brengt extra kosten met zich mee door de inhuur van aannemers en gebruik van materialen. Indien de crisis tot 1 september aanhoudt, betekent dit € 20.000 aan extra kosten. En als de beperkingen tot en met 31 december aanhouden, zullen de extra kosten oplopen naar € 40.000. Hierop kan worden bijgestuurd door de gemelde herstelwerkzaamheden niet of later uit te voeren.

Exploitatie speeltuin Brakkefort en Leemkuil: € -325.000
Wanneer de speeltuinen tot eind augustus gesloten zijn dan is er naar verwachting een exploitatietekort van € 300.000 tot €350.000 over die periode. Als de maatregelen verlengd worden tot en met einde van het jaar dan is het extra financieel effect € 50.000 tot € 100.000. Conform besluit van ons college zijn de kosten van inhuur in de berekening als doorlopend meegenomen: dit betreft een bedrag van € 120.000 tot en met einde van het jaar.

Huurinkomsten binnen- en buitensportaccommodaties    (incl. restitutie niet sportverenigingen): € -800.000
De binnen- en buitensportaccommodaties zijn allen gesloten. Voor alle sportverenigingen is er uitstel van betaling gegeven tot en met 31-08-2020: dit betreft € 90.000 huurinkomsten per maand. Belangrijke reden dat we nu eerst kiezen voor alleen uitstel van betaling voor sportverenigingen - en niet meteen afstel - is dat sportverenigingen mogelijk nog gebruik kunnen maken van landelijke compensatieregelingen. Door afstel van huur komt een groot aantal verenigingen mogelijk niet in aanmerking voor de € 4.000,- van het Rijk omdat ze dan de drempelwaarde vaste lasten niet halen. Wellicht geldt dat dan ook voor toekomstige aanvullende compensatieregelingen van het Rijk. Het risico is groot dat deze € 90.000 per maand aan inkomstenderving volledig of gedeeltelijk zal vervallen.
Huurders niet zijnde sportvereniging krijgen restitutie van de reservering van een zaal waarbij de activiteit niet heeft plaatsgevonden. Voor de periode tot en met augustus is de inschatting dat we tussen de € 700.000 tot € 900.000 aan inkomsten mislopen. Als de maatregelen verlengd worden tot en met einde van het jaar dan is het extra financieel effect € 700.000 tot € 900.000.

Exploitatie horeca Triavium (inkomstenderving en onvermijdelijke kosten): € -75.000
Het Triavium is dit jaar ongeveer 2 weken eerder gesloten dan gepland. Als de maatregelen van kracht blijven tot en met eind augustus betekent dit dat het Triavium in vergelijking met voorgaand jaar één maand later open gaat. De financiële effecten tot en met augustus worden ingeschat op € 50.000 tot € 100.000. Als de maatregelen verlengd worden tot en met einde van het jaar dan is het extra financieel effect € 450.000 tot € 600.000. Conform besluit college zijn de kosten van inhuur in de berekening als doorlopend meegenomen, dit betreft totaal een bedrag van € 40.000 tot en met einde van het jaar.

Evenementen en activiteitensubsidies: € pm
Ook organisatoren van activiteiten/evenementen zitten in zwaar (financieel) weer. Deze activiteiten/evenementen zijn of al geannuleerd (zoals Stevensloop, WUCC) of er bestaat een reële kans dat deze alsnog niet door gaan (bijvoorbeeld Zevenheuvelenloop). Alternatief is dat deze op een later moment alsnog plaats zullen vinden; dit is momenteel nog onduidelijk.  Er zijn ook subsidiegelden verstrekt voor trainingsuren van speciale doelgroepen (bijvoorbeeld stichting koprol en reumapatiëntenvereniging Nijmegen). Deze activiteiten gaan vooralsnog niet door, liggen stil. Hopelijk worden deze activiteiten in de loop van het jaar ook weer ingehaald. Maar ook dat is onzeker. Deze ontwikkelingen zijn ook van invloed op de besteding en of teruggave van de subsidie.

Zwembaden subsidie: € pm
Voor wat betreft de zwembaden geldt dat de prestaties nu niet geleverd kunnen worden, maar dat er ook veel inkomsten uit kaartverkoop wegvallen. Een groot deel van de subsidie zit in vaste lasten. Het is te vroeg om te zeggen hoeveel financiële schade deze coronacrisis oplevert.

Exploitatie sportverenigingen: € pm
Aangenomen mag worden dat sportverenigingen moeite gaan krijgen met hun exploitatie door het achterblijven van kantineopbrengsten.

Geen dwang en invorderingskosten in rekening brengen: € -240.000
Omdat we vanwege de coronacrisis besloten hebben geen dwang en invorderingskosten in rekening te brengen verwachten we een nadeel van € 170.000. We gaan uit van 5 maanden, voor iedere maand meer zal er € 34.000 per maand bij komen.

Maatwerk instandhouden instellingen: € pm

In het eerste maatregelenpakket hebben we tijdelijk de huren opgeschort.  Na afloop van het jaar (de corona-periode) bekijken we per instelling of kwijtschelding van de huur of een aanvullende subsidie nodig is om de instelling in stand te houden. Het financiële effect is naar verwachting 2 tot 5 miljoen euro. We weten nu nog niet wat het Rijk hier eventueel in zal bijdragen; in afwachting daarvan hebben we in de tabel het effect pm meegenomen.

Steun meest beeldbepalende evenementen: € pm
We werken een voorstel uit voor de financiële ondersteuning van de meest vitale/beeldbepalende evenementen van Nijmegen, zodat de continuïteit gewaarborgd is.  We zetten hiermee in op de financiële ondersteuning van ondernemingen in de sector cultuur en recreatie.  Aspecten als economisch belang, netwerkwaarde, de bijdrage aan de sociale verbinding en marketingwaarde kunnen daarin meegenomen worden. De financiële bijdrage moet nog worden uitgewerkt. We reserveren hiervoor in ieder geval € 100.000 uit de provinciale lumpsum subsidieregeling. Vooralsnog gaan we uit van een budget neutraal effect.

Stimuleren tijdelijke alternatieven/evenementen: € pm
We onderzoeken op welke manier we tijdelijke alternatieven kunnen ontwikkelen nu alle evenementen tot 1 september 2020 verboden zijn. Niet alleen om ondernemers te ondersteunen, maar ook om juist in deze tijden de sociale verbinding tussen mensen te stimuleren. Het is van belang dat deze alternatieven voldoen aan de op dat moment geldende richtlijnen. Hiervoor zoeken we de samenwerking met de regio en de provincie voor expertise en eventueel financiën. Om initiatieven voor evenementen in de periode 1 september t/m 31 december 2020 te stimuleren, brengen we geen huur en geen leges in rekening voor evenementen-vergunningen (incl. art. 35). Een eventuele financiële bijdrage moet nog worden uitgewerkt. We denken aan een bedrag van ca. € 50.000, te dekken uit de provinciale lumpsum subsidieregeling. Vooralsnog gaan we uit van een budget neutraal effect.

Kwijtschelden reclameopbrengst evenementen: € -0,6 miljoen
Wij ontvangen opbrengsten van bedrijven die in de openbare ruimte reclame maken voor evenementen. Momenteel kunnen deze bedrijven de afgesproken afdracht niet voldoen omdat er geen reclame wordt gemaakt voor evenementen. Het vasthouden aan contractafspraken is niet realistisch. Financieel effect bedraagt € 600.000

Steunfonds anderhalve meter samenleving: € pm
Naar verwachting zal er een gefaseerde opstart plaatsvinden na de huidige periode van de intelligente lockdown. De anderhalve meter samenleving zorgt ervoor dat er minder publiek en minder inkomsten voor cultuur, evenementen en horeca blijven gedurende een langere tijd. Ook zullen bedrijven en ondernemers zich moeten aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. We willen perspectief bieden op sociale interacties, passend binnen de dan geldende richtlijnen en onderzoeken samen met andere gemeenten, provincie en Rijk of een steunfonds haalbaar is. We denken aan een fonds van tenminste € 500.000, waarvan de helft wordt gedekt uit de provinciale lumpsum subsidie regeling.

Kwijtschelden precario terrassen 2020: € -0,45 miljoen
In het eerste maatregelenprogramma is opgenomen dat het jaartarief aan precario blijft gelden als er meer dan 4 maanden gebruik wordt gemaakt van gemeentegrond voor het opstellen van een terras. Nu de horeca nog verder onder druk is komen te staan vanwege de beperkingen en het niet doorgaan van de Vierdaagsefeesten, besluiten we om in 2020 geen precario in rekening te brengen voor alle terrassen. Deze maatregel zorgt voor een financieel nadeel ten opzichte van de begroting, ter hoogte van een bedrag van € 450.000.

Geen marktgelden 2 e en 3 e kwartaal 2020: € -0,1 miljoen
We zien dat op de markt flink geïnvesteerd is om aan alle richtlijnen te voldoen. Ook merken we dat ruim 60% van de ondernemers niet komt, voornamelijk in de non-food. De ondernemers hebben echter een abonnement voor het betalen van de marktgelden. Dat betekent dat het marktgeld ieder kwartaal in rekening wordt gebracht. Binnen de veiligheidsregio is afgesproken dat een marktondernemer alleen hoeft te betalen als hij/zij ook aanwezig is. We willen hier uitvoering aan geven door in het tweede en derde kwartaal van 2020 geen marktgeld te innen. Deze maatregel zorgt voor een financieel nadeel ten opzichte van de begroting, ter hoogte van een bedrag van € 100.000.

Geen precario standplaatsen 2 e en 3 e kwartaal 2020: € -15.000
Standplaatsen staan door heel Nijmegen. Ze betalen precario voor de plek waar ze hun kraam zetten. Ook hier geldt dat binnen de veiligheidsregio is afgesproken dat een ondernemer alleen hoeft te betalen als hij/zij ook aanwezig is. Voor Nijmegen is dit praktisch lastig uitvoerbaar, vanwege de hoeveelheid en wisselende aantallen standplaatshouders. We besluiten daarom voor het tweede en derde kwartaal 2020 bij geen enkele standplaats-houder precario in rekening te brengen. Deze maatregel zorgt voor een financieel nadeel ten opzichte van de begroting, ter hoogte van een bedrag van circa €15.000

Toerisme: promotie en marketingcampagne: € pm
De provincie heeft een taskforce toerisme opgericht. Wij werken hier actief aan mee. We geven opdracht voor een marketing- en promotiecampagne voor de stad, aangevuld met een Support Your Local-campagne in samenwerking met het Huis voor de Binnenstad en Taskforce Ondernemersfonds. Hiermee zorgen we voor ondersteuning van ondernemers in de toeristische sector en bevorderen we de sociale verbinding.   De kosten voor beide campagnes bedragen € 100.000. Deze dekken we vanuit de provinciale lumpsum subsidieregeling (budget neutraal).

Gemeentelijke organisatie: pm
De gemeentelijke organisatie maakt extra kosten vanwege de coronacrisis. Dit doet zich voor op allerlei fronten, bijvoorbeeld communicatie, ICT en bij het KCC. Op dit moment is dit beeld onvolledig, vandaar dat deze regel op pm staat.

Compensatie van het Rijk: pm
Met het Rijk worden gesprekken gevoerd over compensatie van inkomstenderving en extra kosten als gevolg van de coronacrisis. Op dit moment is het bedrag van deze compensatie nog niet te schatten. Vooralsnog nemen we deze post als pm mee.

Eind mei presenteerde de regering een eerste steunpakket voor decentrale overheden. Daar zijn we uiteraard blij mee. We kunnen helaas nog niet zeggen hoeveel dat voor de gemeente Nijmegen is.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2020 14:11:42 met de export van 06/02/2020 14:10:45