Taakmutaties
46. Taakmutaties
Ambulantisering GGZ (Wmo 2015)
Gemeente Nijmegen ontvangt voor de ambulantisering GGZ middelen in de algemene uitkering (subcluster Wmo 2015). In de septembercirculaire 2019 heeft het Rijk dit opgenomen. Vanaf het jaar 2019 ontvangt Nijmegen structureel bedragen. Met de Nota Slotwijzigingen 2019 is het bedrag voor het jaar 2019 toegevoegd aan het programma. Wij stellen voor de middelen 2020 en verder voor de ambulantisering GGZ toe te voegen aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
Invoering Wvggz
Met ingang van 1 januari 2020 is de wet verplichte ggz in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet bijzondere opnemingen in psychische ziekenhuizen en regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de ggz. Voor de gemeentelijke taken en bijbehorende kosten die volgen uit de Wet verplichte ggz, zijn er structurele rijksbijdragen toegevoegd aan het gemeentefonds. Met de septembercirculaire 2019 zijn de rijksmiddelen verhoogd. Wij stellen voor deze extra middelen toe te voegen aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
Pgb trekkingsrechten Wmo en Jeugd
In de septembercirculaire 2019 zijn er middelen onttrokken aan de algemene uitkering voor de uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank voor de pgb trekkingsrechten van de clusters Wmo en Jeugd. Voor Nijmegen betekent dit in 2020 voor pgb Beschermd wonen, pgb Wmo en voor Jeugd een verlaging. Wij stellen voor om deze correcties in 2020 ten laste te brengen van programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
Correctie Loon- en prijsbijstelling Wmo en Jeugd
In de septembercirculaire 2019 is de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2019 gecorrigeerd. Er was te weinig toegekend aan de integratie-uitkering Participatie (Wsw e.d.) en te veel aan de subclusters Jeugd en Wmo 2015 in de algemene uitkering. Wij stellen voor om deze correcties ten laste te brengen van programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
Wettelijke taak i-standaarden
Op verzoek van de VNG is in het wetsvoorstel ‘Vermindering uitvoeringslasten en regionale samenwerking’ de beheerstaak voor de standaarden i-Jeugdwet en i-Wmo ondergebracht bij het Zorginstituut Nederland. Als gevolg hiervan vindt er een structurele uitname plaats uit de subclusters Jeugdhulp en Wmo 2015. Wij stellen voor om deze correcties ten laste te brengen van programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
Hulpmiddelenzorg (Wlz)
Per 1 januari 2020 is de hulpmiddelenzorg aan cliënten die in een Wlz-instelling wonen vereenvoudigd. Vanaf deze datum worden mobiliteitshulpmiddelen (zoals een rolstoel en een scootmobiel) voor alle cliënten in een Wlz-instelling verstrekt vanuit de Wlz en niet meer vanuit de Wmo 2015. Daarnaast worden hulpmiddelen voor zorgverlening en wonen die door meerdere verzekerden te gebruiken zijn vanaf deze datum altijd uit de Wlz betaald. Dit gaat bijvoorbeeld om tilliften en hoog-laagbedden, ook wel ‘roerende voorzieningen’ genoemd. In verband met deze vereenvoudiging gaan middelen over van het gemeentefonds naar de Wlz.
Wij stellen voor om deze correcties ten laste te brengen van programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
LHBTI-emancipatiebeleid
Nijmegen ontvangt als regenboogstad voor een periode van 4 jaar (2019-2022) jaarlijks een budget voor de bevordering van de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBTI . Wij stellen voor deze middelen toe te voegen aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg en in te zetten ter dekking van een deel van organisatiekosten van de Eurogames waarvan het voornemen is dat deze in 2022 plaats vinden in Nijmegen.
DU Kinderen in een AZC
Gemeenten zijn vanaf 2019 volledig verantwoordelijk voor de organisatie en financiering van jeugdhulp aan kinderen in een AZC. Op basis van de cijfers over het aantal kinderen dat van 1 januari 2019 tot 1 oktober 2019 in een AZC verbleef, zijn deze middelen in de decembercirculaire 2019 neerwaarts bijgesteld. In de decembercirculaire 2020 zal de definitieve vaststelling over 2020 plaatsvinden. Wij stellen voor om deze neerwaartse bijstelling ten laste te brengen van programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
Correctie suppletie-uitkering Sociaal Domein
Mutaties (voor- en nadelen) op de suppletie-uitkering Sociaal Domein nemen we op in het programma Bestuur & Organisatie. Daarom stellen we voor de eerder bij de Nota Slotwijzigingen 2019 toegevoegde middelen uit de meicirculaire 2018 aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg te corrigeren en toe te voegen aan het programma Bestuur & Organisatie.
Werk & Inkomen (IU Participatie, re-integratie klassiek)
Bij de oprichting van de MGR is afgesproken dat alle Participatiemiddelen zullen worden overgeheveld naar de MGR. Dit is de reden waarom we willen voorstellen twee financiële wijzigingen op dit terrein vanuit de septembercirculaire 2019 over te hevelen naar het raadsprogramma Werk en Inkomen. Op deze manier kan de gemeente Nijmegen haar – regionaal gemaakte- financiële afspraken nakomen. Als eerste gaat het om een positieve bijstelling voor de participatiemiddelen (IU participatie). Daarnaast is er een negatieve bijstelling in de algemene uitkering op het onderdeel re-integratie klassiek. We stellen voor om beide bijstellingen over te hevelen naar het programma Werk & Inkomen.
Toezicht en handhaving kinder- en gastouderopvang
Voor toezicht en handhaving kinder- en gastouderopvang is in de septembercirculaire 2019 meer budget vrijgemaakt. Met de extra middelen voor toezicht en handhaving kinderopvang wordt een tekort aan middelen voor dit doel opgelost. Voor de gastouderopvang is sprake van een intensivering van middelen. Wij stellen voor deze middelen toe te voegen aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
Toezicht en handhaving kwaliteit peuterspeelzalen
In de septembercirculaire 2019 is een correctie doorgevoerd op het budget voor toezicht en handhaving kwaliteit peuterspeelzalen voor 2020, 2021 en 2022. Wij stellen voor deze mutaties te verwerken op het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.
DU Aanpak Laaggeletterdheid
In de meerjarige aanpak van laaggeletterdheid (2020 - 2024) wordt de regierol van gemeenten versterkt om laaggeletterden te bereiken en van een passend aanbod te voorzien, met extra aandacht voor de doelgroep met Nederlands als moedertaal (NT1). Daarnaast investeren gemeenten in de kwaliteit van het cursusaanbod, onder andere via monitoring en evaluatie van het bereik en het resultaat van hun aanpak. Ter ondersteuning van de regierol van gemeenten stelt het Rijk in periode 2020 - 2024 aanvullende middelen beschikbaar. Wij stellen voor deze middelen toe te voegen aan het programma Onderwijs.