Financieel overzicht
In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die in hoofdzaak financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door de raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:
- In hoge mate boekhoudkundige aanpassingen;
- Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
- Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
- Wijzigingen die effect hebben op 1 of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
- Actualisatie van onderhoudsreserves;
- Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
- Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
- Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
- Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;
- Budgetoverhevelingen naar het volgende begrotingsjaar. In de Nota Slotwijzigingen nemen we een totaaloverzicht op met de voorgestelde budgetoverhevelingen.
Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat de raad het belang van de aanpassing zelf af kan wegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.
Bedragen x € 1.000 | Programma | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
L= Lasten, B = Baten | |||||||
1. Aanpassing BTW SPUK | Sport | L | -27 | -8 | -8 | -226 | - |
B | 27 | 8 | 8 | 226 | - | ||
2. Aanvullende aanpak | Werk en Inkomen | L | - | - | - | - | - |
3. Ambulantiseringsmiddelen GGZ | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 125 | 125 | 125 | 125 | - |
Werk en Inkomen | L | -125 | -125 | -125 | -125 | - | |
4. Subsidie SLIM op weg Nijmegen (Beter Benutten Vervolg) | Bereikbaarheid | L | -100 | - | - | - | - |
B | 100 | - | - | - | - | ||
5. BBZ, BOB, WWB, BB | Werk en Inkomen | L | 3.143 | 3.143 | 3.143 | 3.143 | 3.143 |
B | -3.143 | -3.143 | -3.143 | -3.143 | -3.143 | ||
6. Bijdr CSG en HG 2020 | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -140 | - | - | - | - |
B | 140 | - | - | - | - | ||
7. Budget belastingen Vastgoed | Cultuur en cultureel erfgoed | L | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 |
Openbare ruimte | L | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Sport | L | -25 | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | L | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 | |
8. Subsidie OV-projecten | Bereikbaarheid | L | -150 | - | - | - | - |
B | 150 | - | - | - | - | ||
9. CLINSH | Openbare ruimte | L | - | 30 | - | - | - |
B | - | -30 | - | - | - | ||
10. De school als vindplaats (DSAV) | Onderwijs | L | 666 | - | - | - | - |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -666 | - | - | - | - | |
11. eHubs | Bereikbaarheid | L | -251 | -251 | - | - | - |
B | 251 | 251 | - | - | - | ||
12. Eigen bijdragen WMO | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | - | - | - | - | - |
B | - | - | - | - | - | ||
13. Exploitatie Jan Massinkhal (JMH) | Sport | L | -6 | -6 | -6 | -6 | -6 |
B | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | ||
14. Externe financiering | Openbare ruimte | L | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
B | -34 | -34 | -34 | -34 | -34 | ||
15. Externe financiering meerjarige projecten | Openbare ruimte | L | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
B | -6 | -6 | -6 | -6 | -6 | ||
16. Health & Hightech subsidie | Economie en toerisme | L | -29 | - | - | - | - |
B | 29 | - | - | - | - | ||
17. Intergemeentelijk Projectbureau (IGP) | Bestuur en organisatie | B | -107 | - | - | - | - |
Veiligheid | B | 191 | - | - | - | - | |
L | -84 | - | - | - | - | ||
18. Kermisopbrengsten | Economie en toerisme | L | 30 | 30 | 30 | - | - |
B | -30 | -30 | -30 | - | - | ||
19. Meerjaren OnderhoudsPlan (MJOP) | Bereikbaarheid | L | -207 | - | - | - | - |
Bestuur en organisatie | L | 301 | - | - | - | - | |
Cultuur en cultureel erfgoed | L | -823 | - | - | - | - | |
Openbare ruimte | L | -68 | - | - | - | - | |
Sport | L | 106 | - | - | - | - | |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -204 | - | - | - | - | |
Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | L | 896 | - | - | - | - | |
20. Non-profitregeling | Financiën | L | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Openbare ruimte | B | -162 | -162 | -162 | -162 | -162 | |
L | 83 | 83 | 83 | 83 | 83 | ||
21. Ondernemersfonds | Economie en toerisme | L | - | - | - | - | - |
22. Overdracht Elckerlijck | Bestuur en organisatie | B | -368 | -368 | -368 | -368 | -368 |
L | 1.472 | 1.472 | 1.471 | 1.469 | 1.469 | ||
Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | B | 368 | 368 | 368 | 368 | 368 | |
L | -1.472 | -1.472 | -1.471 | -1.469 | -1.469 | ||
23. Regionaal bereikbaarheidsprogramma | Bereikbaarheid | L | -787 | - | - | - | - |
B | 787 | - | - | - | - | ||
24. Regio bijdrage St Maartensschool | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -314 | - | - | - | - |
B | 314 | - | - | - | - | ||
25. Regionale bijdrage Verwijsindex regio Nijmegen (VIR) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
B | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 | ||
26. Rijksbijdrage Medische Heroïne behandeling | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -115 | - | - | - | - |
B | 115 | - | - | - | - | ||
27. Subsidie Slim & Schoon Onderweg regio Arnhem Nijmegen 2020 | Bereikbaarheid | L | -985 | - | - | - | - |
B | 985 | - | - | - | - | ||
28. Sanering Muntweg-Groenestraat | Openbare ruimte | L | -162 | - | - | - | - |
B | 162 | - | - | - | - | ||
29. Schoolmaatschappelijk werk (SMW) VO-VSO | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -5 | - | - | - | - |
B | 5 | - | - | - | - | ||
30. Sportontwikkeling | Sport | L | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
B | -4 | -4 | -4 | -4 | -4 | ||
31. Sportzaal Onder de St Steven | Sport | B | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | B | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
32. Subsidie Samen Slim Schoon | Bereikbaarheid | L | -100 | - | - | - | - |
B | 100 | - | - | - | - | ||
33. Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (SSV) gevelisolaties | Openbare ruimte | L | -123 | -123 | -123 | -123 | -71 |
B | 123 | 123 | 123 | 123 | 71 | ||
34. Transformatiemanager Winkelcentrum Dukenburg | Economie en toerisme | L | -34 | - | - | - | - |
B | 34 | - | - | - | - | ||
35. Uitvoeringskosten | Bereikbaarheid | L | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Bestuur en organisatie | B | 43 | 43 | 43 | 3 | 43 | |
L | -269 | -270 | -270 | -270 | -270 | ||
Cultuur en cultureel erfgoed | L | 748 | 698 | 698 | 698 | 698 | |
Economie en toerisme | B | -297 | -297 | -297 | -297 | -297 | |
L | -57 | -57 | -57 | -57 | -57 | ||
Financiën | L | -300 | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Onderwijs | L | -18 | -18 | -18 | -18 | -18 | |
Openbare ruimte | L | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | |
Sport | L | -11 | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Veiligheid | B | 66 | - | - | - | - | |
L | -186 | -75 | -75 | -75 | -75 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 799 | - | - | - | - | |
L | -555 | 199 | 199 | 199 | 199 | ||
Werk en Inkomen | L | -461 | -460 | -460 | -460 | -460 | |
Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | L | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | |
36. Verdeling areaalgelden | Bereikbaarheid | L | 653 | 838 | 838 | 838 | 838 |
Openbare ruimte | L | -653 | -838 | -838 | -838 | -838 | |
37. Versterkingsgelden bestrijding Jihad | Veiligheid | L | -111 | - | - | - | - |
B | 111 | - | - | - | - | ||
38. Veiligheidshuis (VHH) Gemeenten Rijk van Nijmegen | Veiligheid | L | -39 | -39 | -39 | -39 | -39 |
B | 39 | 39 | 39 | 39 | 39 | ||
39. Vrede van Nijmegen | Cultuur en cultureel erfgoed | L | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 |
Economie en toerisme | L | -26 | -26 | -26 | -26 | -26 | |
40. Zwembad Dukenburg | Sport | L | -80 | -80 | -80 | -80 | - |
B | 80 | 80 | 80 | 80 | - | ||
41. Geïntegreerde GGZ in de wijk | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -69 | -31 | - | - | - |
B | 69 | 31 | - | - | - | ||
42. Experiment P-wet | Werk & Inkomen | L | -71 | - | - | - | - |
Financiën | L | 71 | - | - | - | - | |
43. Overheveling taakstelling van Jeugd naar Onderwijs | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | - | -400 | -400 | -400 | -400 |
Onderwijs | L | - | 400 | 400 | 400 | 400 | |
44. Onderhoud buiten- en binnensport | Sport | L | -402 | -60 | -167 | -19 | -393 |
Financiën | L | 402 | 60 | 167 | 19 | 393 | |
45. Uitvoeringsagenda citymarketing | Economie en toerisme | L | -75 | -75 | - | - | - |
Financiën | L | 75 | 75 | - | - | - | |
46. Taakmutaties | Financiën | L | -93 | -21 | -17 | -52 | -72 |
- Ambulantisering GGZ | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -167 | -210 | -243 | -239 | -241 |
- Invoering Wvggz | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -27 | -28 | -30 | -29 | -33 |
- Pgb trekkingsrechten Wmo | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 206 | - | - | - | - |
- Pgb trekkingsrechten Jeugd | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 79 | - | - | - | - |
- Correctie Loon- en prijsbijstelling Wmo | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 3 | 3 | 3 | 2 | 6 |
- Correctie Loon- en prijsbijstelling Jeugd | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 119 | 130 | 125 | 132 | 135 |
- Wettelijke taak i-standaarden Wmo | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 |
- Wettelijke taak i-standaarden Jeugd | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 8 | 5 | 7 | 5 | 6 |
- Wlz | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 88 | 113 | 138 | 154 | - |
- LHBTI | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -20 | -20 | -20 | - | - |
- Du kinderen in een AZC | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 |
- Correctie suppletie-uitkering Sociaal Domein | Bestuur & Organisatie | L | -683 | - | - | - | - |
- Correctie suppletie-uitkering Sociaal Domein | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 683 | - | - | - | - |
- IU participatie | Werk & Inkomen | L | -140 | -142 | -141 | -143 | -144 |
- Re-integratie klassiek | Werk & Inkomen | L | 152 | 156 | 160 | 163 | 167 |
- Toezicht en handhaving kinder- en gastouderopvang | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -37 | -35 | -32 | -38 | -40 |
- Toezicht en handhaving kwaliteit peuterspeelzalen | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -1 | 2 | 1 | - | 2 |
- DU Aanpak laaggeletterdheid | Onderwijs | L | -126 | - | - | - | - |
- Delta programma Ruimtelijke Adaptatie | Openbare Ruimte | L | -71 | - | - | - | - |
- Buurtsportcoaches | Sport | L | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
- Pilotprojecten Beter Benutten | Bereikbaarheid | L | -20 |