Home

Verzamelvoorstel

Toelichting

1. Aanpassing BTW Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK)
Om beter aan te sluiten bij de realisatie actualiseren we de begroting buitensport op de onderdelen btw en de hieraan verbonden subsidiepost tot en met 2023 (laatste jaar van de subsidie).

2. Aanvullende aanpak
Overheveling budget 2020 en 2021 inzake Aanvullende aanpak. Deze is begroot op het taakveld 6.4: Begeleide participatie. Het budget hoort bij taakveld 6.5: Arbeidsparticipatie.

3. Ambulantiseringsmiddelen GGZ
De bekostiging van de huidige Individuele Plaatsing en steun (IPS) trajecten (2017-2019) loopt via het programma W&I. Voor de 2e tranche is het logisch deze lijn voort te zetten. Vanuit het programma WWZ, taakveld 6.81 (Geëscaleerde zorg 18+) willen we een deel van de ‘ambulantiseringsmiddelen GGZ’ over de periode 2020-2023 voor de IPS-trajecten overhevelen naar het programma W&I, taakveld 6.5: Arbeidsparticipatie.

4. Subsidie SLIM op weg Nijmegen (Beter Benutten Vervolg)
Deze provinciale subsidie met verplicht bestedingsdoel loopt van 2018 tot en met 2020. Het betreft gedragsmaatregelen ter beperking van hinder tijdens de renovatie van de Waalbrug. Gedurende de renovatie zal extra bereikbaarheidshinder ontstaan in de stad. Onderzoek wijst uit dat er circa  400 – 600 extra spits mijdingen nodig zijn om de bereikbaarheid op het huidige niveau te houden. Een deel van het voor 2019 begrote bedrag wordt pas in 2020 besteed. Daarom passen we de begroting aan.

5. BBZ, BOB, WWB, BB
Actualisatie begroting Bijstand voor Zelfstandigen (Bbz), Bijzondere Opsporingsbevoegdheden (BOB), Wet Werk en Bijstand (WWB) en Bijzondere  Bijstand (BB). We doen dit omdat de begroting en realisatie al vanaf 2018 niet meer in de pas lopen. Zowel aan de lastenkant als de batenkant. Hiermee voorkomen we dat bij de jaarrekening verschillen worden verklaard, waarvan al lang vast staat is dat deze onvermijdelijk zijn.

6. Bijdrage CSG en HG 2020
Voor de uitvoering van het Centrum voor Seksueel en familiair geweld door het Radboud UMC ontvangen we een bijdrage van de gemeenten Arnhem en Ede. Daarnaast ontvangen wij voor de regionale uitvoering van Vrouwenopvang en huiselijk geweld een bijdrage van de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel.

7. Budget belastingen Vastgoed
Binnen de begroting van Vastgoed, Sport en Accommodaties staat een bedrag geparkeerd voor de te betalen belastingen. Na analyse van de data over 2019 is gebleken dat deze lasten herverdeeld dienen te worden.

8. Subsidie OV-projecten  
De Provincie heeft voor de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) haltes Griftdijk subsidie met een verplicht bestedingsdoel beschikbaar gesteld. Daarnaast heeft het lopende project Bushaltes 2018 vertraging opgelopen. We stellen de budgetten op die onderdelen bij.

9. CLINSH
CLINSH staat voor CLeen INward SHipping. Dit is Europees subsidieproject ter bevordering schone binnenvaart. Dit project wordt in 2020 afgerond.

10. De school als vindplaats (DSAV)
Medio 2021 wordt de toegang tot de jeugdhulp doorontwikkeld naar brede basisteams Jeugd en Gezin. De subsidie voor onder meer DSAV wordt met taken én professionals toegevoegd aan het brede basisteam Jeugd en Gezin. Besloten is de subsidie te continueren vanuit het programma Onderwijs. Per abuis vinden de betalingen nog steeds plaats uit het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg, deelproduct Zorgstructuur Onderwijs. Daarom hevelen we budget over van Onderwijs naar Jeugd.

11. Subsidie eHubs
Voor de implementatie van 13e Hubs in de regio  Arnhem-Nijmegen heeft de EU (Interreg NWE) 60% subsidie beschikbaar gesteld en de Provincie 20%. Het betreft subsidies met verplicht bestedingsdoel. De overige 20% wordt gefinancierd door de gemeentes Nijmegen en Arnhem. eHubs zijn plekken voor duurzaam deelvervoer. Bewoners kunnen daar elektrische auto's, (bak)fietsen en scooters ‘huren’. Het gaat om een Europees proefproject om elektrisch deelvervoer in steden te stimuleren. Project loopt t/m 2021

12. Eigen bijdragen WMO
De Eigen bijdragen voor WMO (exclusief beschermd wonen) zijn begroot op taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO). Een deel van de eigen bijdragen dient echter ook toegerekend te worden aan het taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+.

13. Exploitatie Jan Massinkhal (JMH)
Bij de verhuur van de vergaderzalen in de JMH wordt de verstrekking van koffie en thee door de Pachter via de gemeente Nijmegen bij de huurder in rekening gebracht. Dit ter voorkoming van meerdere facturen aan de klant voor 1 activiteit. Hiervoor dienen lasten en baten te worden opgevoerd.

14. Externe financiering
Vóór 2019 was bij enkele projecten sprake van interne cofinanciering dat via interne verrekeningen werd gerealiseerd. Interne verrekeningen mogen volgens de wettelijke verslaggevingsregels inmiddels niet meer, maar de volumes aan deze interne opbrengsten staan nog steeds in de begroting als ‘opbrengsten derden’. Voorstel is om deze baten weg te strepen tegen de lasten. Het gaat om cofinanciering voor actief bodembeheer (bijdrage grondexploitatie) en de Regionale Verkeersmilieukaart  (bijdrage Mobiliteit).

15. Externe financiering meerjarige projecten
Vanuit het verleden is binnen taakveld Milieubeheer gebruik gemaakt van zogenaamde ‘E-nummers’ voor meerjarige projecten met externe financiering, om bij de jaarafsluiting saldi te kunnen overhevelen naar het volgende jaar. Inmiddels zijn er alternatieven (zoals OMBD’s) en zijn E-nummers niet meer nodig. We passen de begroting hierop aan.

16. Health & Hightech subsidie
De subsidiebijdrage en uitgaven schuiven door van 2019 naar 2020.

17. Intergemeentelijk Projectbureau (IGP)
Vanuit de regio’s Rijk van Nijmegen en Riviereland werken 17 gemeenten samen aan de bestrijding van criminaliteit. De afspraken zijn verlengd tot het einde van 2020. Van de externe gemeenten ontvangen we een vergoeding. Met deze  begrotingswijziging passen we de begroting aan.

18. Kermisopbrengsten
In 2019 hebben wij het kermisplan vastgesteld. In dit nieuwe kermisplan is het de bedoeling een kwaliteitsslag te maken. De verwachting is dat dit in 2019 tot en met 2022 ten koste gaat van de geraamde inkomsten, maar op de langere termijn er juist voor zorgt dat het huidige niveau van de inkomsten gehandhaafd wordt. Met deze wijziging passen we de kermisinkomsten conform dit beleid aan.

19. Meerjaren OnderhoudsPlan MJOP
We willen de actuele begroting voor het MJOP herverdelen op basis van het onderhoudsplan van de uitvoerende instantie (Heyday). Deze wijzigingen gaan over de diverse taakvelden heen en hebben in zijn geheel een neutraal karakter.

20. Non-profitregeling
Op 11 mei 2016 heeft de raad de gewijzigde verordening Stimuleringslening non-profit organisaties Gemeente Nijmegen 2016 versie 2” vastgesteld (raadsbesluit 51/2016). De lasten en baten bij deze regeling waren bij het raadsbesluit van de eerste versie van de regeling al meerjarig in de begroting opgenomen (BW-01460). Sinds de start van de regeling in 2016 is nog geen enkele aanvraag op deze regeling ontvangen, waarna de regeling in 2019 door de portefeuillehouder voorlopig op ‘slapend’ is gezet. Vandaar het voorstel nu om alle geraamde lasten en baten op programma’s Openbare Ruimte (taakveld Milieubeheer) en Financiën in 2020 en komende jaren structureel af te ramen naar 0; het geheel is budget neutraal.

21. Ondernemersfonds
De inzet op werklocaties hebben we begroot bij taakveld bedrijvenloket maar hoort conform de verslaggevingsregels thuis bij taakveld fysieke bedrijfsinfrastructuur.

22. Overdracht Elckerlyc
Het pand Elckerlyc is niet meer in gebruik als dienstgebouw. We stellen daarom voor de budgetten per 1 januari 2020 over te hevelen van Facilitaire panden naar  de panden van Vastgoed.

23. Regionaal bereikbaarheidsprogramma
Vanaf 2019 is de regio Arnhem-Nijmegen gestart met het nieuwe regionale bereikbaarheidsprogramma. Door het nog ontbreken van een juridische entiteit, is het beheer van de middelen voor 2019 en 2020 belegd bij de gemeente Nijmegen. De bijdragen van de overige regiogemeenten voor 2020 voegen we toe aan de begroting.

24. Regio bijdrage St Maartensschool
Voor jeugdhulp op de St. Maartenschool verlenen wij een regionale subsidie, waarvoor wij in 2020 een bijdrage ontvangen van de regiogemeenten. De regionale bijdragen verwerken we a-structureel in de begroting en is budget neutraal.

25. Regionale bijdrage Verwijsindex regio Nijmegen (VIR)
De uitvoering van de Verwijsindex regio Nijmegen ligt bij de GGD Gelderland-zuid. Het is een wettelijke verplichting vanuit de Jeugdwet om aan te sluiten op de landelijke Verwijsindex. De regiogemeenten dragen financieel bij middels een verdeelsleutel. Via deze wijziging stellen we de regionale bijdrage structureel budget neutraal bij in onze begroting 2020-2024.

26. Rijksbijdrage Medische Heroïne behandeling
Voor uitvoering van de Medische Heroïne Behandeling ontvangen we van het Rijk een bijdrage voor behandelplaatsen. Het Rijk heeft in haar beschikking van december 2019 aangekondigd de bijdrage voor het jaar 2020 bij te stellen.

27. Subsidie Slim & Schoon Onderweg regio Arnhem Nijmegen 2020
Voor regionale maatregelen ter bevordering van duurzame bereikbaarheid heeft de Provincie subsidie met verplicht bestedingsdoel ter beschikking gesteld. Nijmegen is namens de regio penvoerder voor deze subsidie.
De subsidie voor de deelprojecten van de gemeente Nijmegen én van de gemeente Nijmegen namens de regio Arnhem-Nijmegen voegen we toe aan de begroting 2020. Het project heeft een uitloop tot en met 30 juni 2021. Bij de Nota Slotwijzigingen is meer duidelijkheid over de verdeling van de uitgaven over 2020 en 2021 en actualiseren we dan de begroting.

28. Sanering Muntweg-Groenestraat
Als vervolg op het voorbereidingstraject is rijkssubsidie toegekend voor de daadwerkelijke sanering van de woningen in het cluster Groenestraat-Muntweg. Streven is deze sanering in 2020 af te ronden.

29. Schoolmaatschappelijk werk Voorgezet en Voortgezet Speciaal Onderwijs (SMW VO-VSO)
Voor de uitvoering van het Schoolmaatschappelijk werk verlenen wij een regionale subsidie aan het ROC voor de inzet van de jeugdarts en verpleegkundigen vanuit de GGD en voor de inzet van een Zorg- en adviesteam (ZAT). Via deze wijziging stellen wij de regionale bijdrage budget neutraal bij in onze begroting 2020.

30. Sportontwikkeling
In 2019 zijn lasten en baten afgeraamd. Hierbij is geen rekening gehouden met de indexering van de begroting voor de jaren 2020-2024.

31. Sportzaal Onder de St Steven
De Velo-vergoeding voor basisschool Petrus Canisius staat op dit moment als vergoeding voor gebruik van de sportzaal Onder de St Steven verwerkt. Het gaat echter om een vergoeding voor het gebruik van het schoolgebouw. We corrigeren dit door het budget over te hevelen van programma Sport naar programma Wonen en Stedelijke Ontwikkeling.

32. Subsidie Samen Slim Schoon
In 2018 heeft de Provincie subsidie met een verplicht bestedingsdoel ter beschikking gesteld. Het betreft een regionale subsidie voor ’no-regret’-maatregelen ter verdere verankering van de onder Beter Benutten Vervolg ingezette gedragsmaatregelen. Het project heeft wat vertraging opgelopen en is verlengd tot en met het 1e kwartaal van 2020. Daarom passen we de begroting aan.

33. Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (SSV) gevelisolaties
Het Rijk heeft Nijmegen subsidie verleend voor de voorbereiding/begeleiding en uitvoering van sanering van geluids-belaste woningen op de zogenaamde ‘B-lijst’. Het hele meerjarige saneringsproject (met een looptijd vanaf 2015 tot en met minimaal 2024) is gefaseerd in: a) locatie, c.q. aparte clusters van een of meer straten, en b) tijd, eerst een voorbereidingsfase per stratencluster, gevolgd door de eigenlijke sanering door een aannemer. Voor beide tijdsfases worden per stratencluster subsidie-beschikkingen verstrekt door het Rijk.  De eerste besluitvorming voor de stadsbegroting is geweest bij raadsbesluit 159/2015, van 17 december 2014 (BW-01382) (via OMBD O079); de raad heeft hierbij ingestemd met het project. Bij latere Nota Slotwijzigingen is de meerjarenbegroting telkens jaarlijks aangepast aan gewijzigde inzichten in de fasering. Voor 2020 is een nieuwe meerjarenplanning gemaakt.

34. Transformatiemanager Winkelcentrum Dukenburg
De subsidiebijdragen  en uitgaven voor de transformatiemanager winkelcentrum Dukenburg schuiven van 2019 naar 2020 door.

35. Uitvoeringskosten
Vanaf 2019 verantwoorden we, om te voldoen aan het BBV (onze wettelijke verslaggevingsregels), uitvoeringskosten direct op de programma's. Als blijkt dat op begrotingsbasis de uitvoeringskosten niet helemaal juist zijn verdeeld, passen we dit aan met een budget neutrale wijziging. Het gaat slechts om verschuivingen; het totale effect is budget neutraal. Dit doen we om te voorkomen dat dergelijke administratieve verschillen in de Stadsrekening neerslaan. Bij deze Voortgangsmonitor gaat het om deelname generatiepact, formatiewijzigingen, herverdeling budgetten applicaties, organisatiewijziging en het regionale ondersteuningsbureau (ROB).

36. Verdeling areaalgelden
De budgetten voor de areaalgelden staan structureel begroot op het deelproduct Upor (programma Bereikbaarheid). In de lijn van voorgaande jaren herverdelen we deze budgetten aan het begin van het nieuwe begrotingsjaar. Met deze technische wijziging actualiseren we de begroting structureel bij het programma Bereikbaarheid en Openbare Ruimte

37. Versterkingsgelden bestrijding Jihad
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 6 april 2020 per brief bevestigd dat in 2020 een eenmalig bedrag wordt  uitgekeerd ter ondersteuning van de lokale integrale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme in 2020. Met deze wijziging verwerken we de lasten en baten budget neutraal in de begroting van 2020.

38. Veiligheidshuis (VHH) Gemeenten Rijk van Nijmegen
In het Veiligheidshuis werken deelnemende gemeenten uit het Rijk van Nijmegen samen. De gezamenlijke bijdrage van de externe gemeenten verwerken we met deze budget neutrale wijziging structureel in de begroting.

39. Vrede van Nijmegen
De Vrede van Nijmegen maakt onderdeel uit van Citymarketing en hoort inhoudelijk bij het programma Economie & Toerisme. We hevelen het bijbehorende budget over vanuit programma Cultuur en Cultureel erfgoed.

40. Zwembad Dukenburg
De jaarlijkse doorbelasting van de energielasten wordt via een vaste huuropslag doorbelast. Dit bespaart het Zwembad 21% aan niet aftrekbare btw en de Gemeente een aanvullend subsidieverzoek van de Stichting Zwembad Dukenburg (SZD) ter hoogte van dit bedrag. De btw is voor de gemeente subsidiabel vanuit de Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK).

41. Geïntegreerde GGZ in de wijk
Met dit project wordt in Nijmegen-Dukenburg en Tiel een proeftuin gestart met de Wijk GGZ: een netwerk van welzijnsprofessionals, ervaringsdeskundigen, begeleiders en behandelaren uit de (S)GGZ, LBV-sector en Verslavingszorg. Dit netwerk ondersteunt mensen met een (ernstige) psychische kwetsbaarheid zodat zij prettig kunnen (blijven) leven in de wijken waar zij (gaan) wonen. Hiervoor heeft ZonMw (Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie) een subsidie toegekend van € 100.000 voor de duur van maximaal 16 maanden. De coördinatie van de uitvoering ligt bij de organisaties ProPersona (projectleiding) en HAN (onderzoek). Met deze melding vragen wij uw raad om de begroting 2020 en 2021 op lasten- en batenniveau te actualiseren en hiervoor een OMBD (Overheidsgelden met een meerjarig bestedingsdoel) in te stellen.

42. Experiment P-wet
We willen een onttrekking doen uit de Reserve Masterplan Buig van € 71.000,- en deze ten gunste brengen van het programma Werk en Inkomen ten behoeve van de uitvoering van de groepsgewijze begeleiding/nazorg voor het experiment Participatiewet. Op deze manier hebben we voldoende middelen in de begroting staan. Het gaat onder meer over de begeleiding van een tweetal groepen en een totale bijdrage van zo’n (2*€ 30.000 =) € 60.000.  Na onttrekking van deze middelen zit er nog een bedrag in van € 144.000 dat beschikbaar moet zijn voor de doorloop van de IPS trajecten 1e fase.

43. Overheveling taakstelling van Jeugd naar Onderwijs
In het coalitieakkoord is een taakstelling gekoppeld aan de interventie Sterke basis kinderen en jongeren van het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg (Jeugd). Deze interventie is er primair op gericht om de preventie voor en veerkracht van kinderen, jongeren en hun gezinnen te versterken. Het gaat om € 400.000 structureel met ingang van 2021. We stellen voor deze taakstelling over te hevelen naar het programma Onderwijs.

44. Onderhoud buiten- en binnensport
Dit betreft de actualisatie van de jaarschijven 2020-2024 voor de buitensport en de binnensport.

45. Uitvoeringsagenda citymarketing
Voor de zomer wordt de uitvoeringsagenda citymarketing vastgesteld. Er is budget nodig voor extra campagnes en projecten/activiteiten op de sporen Oudste & Bruisende Stad en Health & High Tech.  In 2020 en 2021 zetten we de bestemmingsreserve F051 Focus Citymarketing in. Deze reserve, met een saldo van € 151.000, is daarmee volledig ingezet en kan na 2021 opgeheven worden.  

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2020 14:11:42 met de export van 06/02/2020 14:10:45