Meldingen ter besluitvorming
Hieronder zijn meldingen voor opgenomen waarvoor een besluit nodig is omdat uitvoering hiervan niet was voorzien in de huidige begroting.
Bedragen * € 1.000 | Programma | 2020 |
Implementatie Omgevingswet | Wonen en stedelijke ontw. | -608 |
Tekorten en ontwikkelprogramma ODRN | Wonen en stedelijke ontw. | -567 |
GGD consultatiebureau Noord - verbouwing | Welzijn, wijkontw en zorg | -420 |
Belastingen: omzetting m3 naar m2 (BAG WOZ) | Financiën | -290 |
Totaal | -1.885 |
Implementatie Omgevingswet
We hebben de keuze gemaakt om de Omgevingswet te implementeren conform de zogenaamde VNG-minimumlijst, met behoud van het huidige dienstverleningsniveau én het dienstverleningsniveau te optimaliseren na inwerkingtreding van de Omgevingswet. Om de implementatie van de Omgevingswet tijdig te kunnen realiseren, maken we extra kosten in 2020. Het gaat hierbij om € 608.000, bestemd voor diverse kosten (bestaande uit ICT-kosten, advies- en inhuurkosten waaronder juridisch advies, communicatie). De invoering van de Omgevingswet is een grote wetswijziging, die een grote impact gaat hebben op de gemeentelijke organisatie en partijen waarmee wij samenwerken (zoals de ODRN). Op 26 mei hebben wij een programmaplan vastgesteld waarin beschreven wordt hoe wij de wet in Nijmegen willen implementeren en hebben wij een voorstel aan uw Raad gedaan. Wij hebben hierbij gekozen voor de minimum variant (VNG-model). Met het programmaplan als uitgangspunt hebben wij de kostenraming kunnen aanscherpen en actualiseren. De werkzaamheden die wij voor de invoering van de Omgevingswet moeten doen zijn noodzakelijk en cruciaal, ook nu de inwerkingtreding van de wet is uitgesteld tot 1 januari 2022. Het betreft een voorbereiding op de uitvoering van kerntaken van de gemeente.
Tekorten en ontwikkelprogramma ODRN
De ODRN voert voor ons vergunnings-, handhavings- en toezichtbeleid uit op het gebied van BRIKS en Milieu. Zoals recent is gebleken, staat de ODRN voor een aantal uitdagingen. Deze zijn verwoord in een ontwikkelagenda die is vastgesteld door de regio. Gezamenlijk werken we aan deze agenda, en verbeteren we het functioneren van de ODRN. Die stappen zijn noodzakelijk en cruciaal omdat de ODRN essentiële taken uitvoert en de omgeving aan verandering onderhevig is (invoering Wkb, invoering Omgevingswet, etc.).
De door de raad toegekende extra bijdrage van 1 april jl. aan de ODRN (1e begrotingswijziging 2020) financiert voor Nijmegen deze ontwikkelagenda voor 2020. Deze extra bijdrage kan deels gedekt worden door o.a. geprognotiseerde hogere legesinkomsten. Echter, een deel van het tekort melden we nu in deze Voortgangsmonitor.
GGD Consultatiebureau Noord - verbouwing
Door de groei van het aantal kinderen in Nijmegen Noord is het huidige consultatiebureau in Nijmegen-Noord te klein geworden en daarnaast voldoet de ruimte klimaat technisch niet. Daarover zijn al langer klachten vanuit de GGD en in de Ster zijn geen eenvoudige oplossingen voor het klimaatprobleem. Er is een eenmalig budget nodig voor de verbouwing van Thermion als nieuwe locatie. Er zijn andere locaties onderzocht, maar dit blijkt de beste optie qua tempo, qua kosten en qua ligging. Alternatieven in Nijmegen met een vergelijkbaar tempo of kosten in Lent zijn er niet.
Deze verbouwing gaat naar verwachting tussen de € 370.000 en € 470.000 kosten. Dit is geen investeringsbudget, omdat dit pand verkocht gaat worden in verband met de taakstelling op de verkoop van gemeentelijk onroerend goed en we dus geen mogelijkheden hebben om af te schrijven. Verkoop van Thermion levert een forse bijdrage aan de taakstellende 4 miljoen die VSA dit jaar moet leveren aan verkoopopbrengsten. Als er voor 1 juli 2020 geen besluit wordt genomen over huisvesting (en bijbehorende verbouwing) van GGD in Thermion, dan betekent dit ofwel dat de verkoop dit jaar niet meer kan plaatsvinden; een fors gat in de begroting, dan wel dat Thermion verkocht wordt zonder GGD; zonder geschikte alternatieven in Nijmegen Lent. Beide consequenties zijn onwenselijk (maatschappelijk en financieel). De verkooptaakstelling op onze vastgoedportefeuille zet daarom extra tijdsdruk op de optie bij Thermion. Als we de verbouwing en realisatie van het consultatiebureau bij de kopende partij leggen, dan hebben we als gemeente en voor de GGD geen zekerheid dat het consultatiebureau daar langjarig kan zitten en geen grip op de verbouwingskosten. Daarom streven we naar verkoop inclusief langjarig huurcontract en gerealiseerde verbouwing.
Het streven is een hogere verkoopwaarde te realiseren, waarmee (een deel) van de verbouwing kan worden goedgemaakt. Gezien de (nog) gunstige vastgoedmarkt op dit moment geeft een spoedige verkoop de meeste kans op een hogere verkoopopbrengst. We weten niet wat de impact van de coronacrisis op de vastgoedmarkt gaat zijn.
Belastingen: omzetting m3 naar m2
Omdat we per 2022 moeten waarderen op gebruiksoppervlakte moet de registratie van de gebruiksoppervlakte van de woningonderdelen verwerkt worden in de daarvoor bestemde applicaties BAG en WOZ, zodat we met ingang van 2022 voldoen aan de nieuwe wettelijke vereisten voor het waarderen van woningen. Dat moet per 2022 op gebruiksoppervlakte in plaats van op inhoud. De kosten voor deze omzetting zijn voor 2020 € 290.000 en voor 2021 € 290.000.